De voordelen van e-mail marketing

E-mail marketing kan gezien worden als de digitale opvolger van het offline adverteren, maar dan veel efficiënter, gerichter en goedkoper.

Doelgericht

Je verstuurd jouw e-mails op basis van doelgroepen. Zo kan je heel gericht je boodschap bezorgen aan de juiste mensen én je boodschap laten variëren op basis van de doelgroepen.

Opvolging

Bij e-mail marketing zijn er allerlei gegevens die opgevolgd kunnen worden zoals hoeveel mensen jouw mails gelezen hebben, hoeveel mensen er doorgeklikt hebben, ... Waardoor je toekomstige campagnes bijsturen kan.

Klantenrelaties

Je kan jouw klanten zeer laagdrempelig op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen die relevant zijn voor hen. Zo kan je bv. nieuwe producten of diensten aanprijzen.

Potentiële klanten verleiden

Je kan ook potentiële klanten aanschrijven en met een aantrekkelijke e-mail verleiden om kennis te maken met jouw bedrijf en hen uiteindelijk overhalen om klant te worden.

Marketing automation

E-mail marketing wordt ook ingezet bij marketing automation om bijvoorbeeld automatisch een mail te versturen wanneer een gebruiker zijn winkelmandje nog niet afgerekend heeft of om bij een verjaardag een mail te sturen met een promocode.

Digital astronaut - e-mail marketing audience

Gepersonaliseerde e-mails

Een belangrijk onderdeel van een goede e-mail marketingstrategie is het correct verwerven van de contactgegevens van je doelpubliek met hun toestemming, vaak "audience" genoemd, en het onderhouden en respecteren van dat doelpubliek en hun voorkeuren. Veelal gebeurd dit binnen een online tool zoals bijvoorbeeld MailChimp, Campaign Monitor, ...

Veelal gaat dit ook hand-in-hand met het verzamelen van contactgegevens via formulieren op jouw eigen website. Dat is uiteraard moeilijker dan gewoonweg ergens een lijst van e-mailadressen aan te kopen, maar wel veiliger én bovendien efficiënter omdat jouw e-mails uitgaan naar mensen die eerder reeds een interesse aangegeven hebben.

E-mail marketing inzetten voor jouw bedrijf?

Aarzel dan niet en contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.