Een sterke huisstijl vertrekt vanuit jouw uniek logo en is vaak een verderzetting van de stijl van je logo en de gedachtegang achter het logo. Een goede huisstijl past bij de uitstraling, waarden en visie van jouw bedrijf/organisatie en zorgt een hogere herkenbaarheid en vertrouwen.

Wat is een "huisstijl" precies?

Een huisstijl is de verzameling van alle grafische elementen, zowel online (website, e-mails, sociale media, ...) als offline (visitekaartjes, brochures, ...), die nodig zijn om de visuele identiteit van je bedrijf/organisatie te bepalen.

Er is ook niet zoiets als één definitieve huisstijl die toepasselijk is voor elke organisatie. Daarom stellen we steeds jouw huisstijl samen op maat van jouw noden. Vaak is het al voldoende om een gezonde basis te hebben van de meest essentiële elementen (logo, kleuren, typografie, visitekaartjes, ...).

Elementen van een huisstijl

Logo

Jouw logo vormt de basis van je visuele identiteit. Deze is dan ook noodzakelijk als eerste bouwsteen van een goede huisstijl en is veelal bepalend voor de huisstijl in het algemeen. Zo worden de kleuren en de stijl van het logo vaak doorgetrokken in alle andere elementen.

Kleuren

Er is een volledige tak van de psychologie gewijd aan het effect van kleuren op de psyche van mensen. Daarom zijn kleuren de tweede belangrijke bouwsteen van jouw huisstijl. Vaak hanteren we enerzijds één tot drie primaire kleuren en enkele ondersteunende kleuren.

Typografie en lettertypes

De derde belangrijke bouwsteen is de typografie die in de ontwerpen gebruikt wordt. Elk lettertype heeft ook een bepaalde uitstraling. Zo vermijd je best een kinderlijk en sierlijk lettertype wanneer je een zeer serieuze boodschap wenst te verkondigen. Wij kiezen lettertypes die jouw boodschap helpen versterken.

Fotografie

Mensen zijn visuele wezens. Teksten zijn uiteraard belangrijk, alsook de tone of voice en de boodschap die je brengt. Maar foto's die jouw boodschap visueel ondersteunen zijn evenwel van belang. Zo kunnen knullige en onprofessionele foto's alle kracht van jouw professionele website of brochure wegzuigen.

Tone of voice

De tone of voice of communicatiestijl is misschien wel iets abstracter, maar toch ook van belang. Mag het al wat losser zijn, spreek dan mensen niet aan met de zeer officiële u-vorm. Zit je in de financiële sector? Dan vermijd je toch best om ergens ne keer een bietje dialect in te smijten.

Online deliverables

Vaak wordt een basishuisstijl aangevuld met enkele online deliverables zoals profielfoto's en beeldmateriaal voor sociale netwerken (Facebook, LinkedIn, ...), e-mail templates, e-mail signaturen, een gids voor je website ontwerp, ...

Offline deliverables

Ook offline zijn er bepaalde typische deliverables die vrijwel altijd aanwezig zijn in een huisstijl. Denk maar aan visitekaartjes, zakelijke brieven, envelopes, ...

Interesse in een sterke huisstijl?

Aarzel dan niet en contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.